Piet Mondrian Portrait
The Netherlands (1872-1911)
Mondrian was born in Amersfoort in the Netherlands,
the second of his parents' children.
Países Bajos (1872-1911)
Mondrian nació en Amersfoort en los Países Bajos, fue el segundo hijo de sus padres.
Mondrian was introduced to art from a very early age: his father was a
qualified drawing teacher; and, with his uncle, Fritz Mondriaan, the younger Piet often
painted and drew along the river Gein.
Mondrian estuvo en contacto con el arte desde que era pequeño: su padre era un profesor de dibujo cualificado; y, con su tío, Fritz Mondriaan. el jóven Pien solía pintar y dibujar a lo largo del río Gein.
In 1892, Mondrian entered the Academy for Fine Art in Amsterdam. He
already was qualified as a teacher.
He began his career as a teacher in primary education, but he also
practiced painting.
Most of his work from this period consist largely of landscapes. These pastoral images
of his native country depict windmills, fields, and rivers.
En 1892, Mondrian entró en la Academia de Arte en Amsterdam. El ya era profesor. Empezó su carrera como profesor de Educaión Primaria, pero también practicaba la pintura. La mayoría de su trabajo de este período son en paisajes. Estas imágenes pastorales de su país de origen representan molinos de viento, campos y ríos.
Windmill in the Gein
On display in the Gemeentemuseum in the Hague are a number of paintings from this period, including such Post-Impressionist works as The Red Mill and Trees in Moonrise. Another painting, Evening (Avond)
(1908), depicting a tree in a field at dusk, even augurs future
developments by using a palette consisting almost entirely of red,
yellow, and blue. Although it is in no sense Abstract, Avond is the earliest of Mondrian's works to emphasize the primary colors.
En exhibición en el Gemeentemuseum en la Haya hay numerosas pinturas de este período incluyendo trabajos Post-Impresionistas como El Molino Rojo y Árboles al Atardecer. Otra pintura, Tarde (Avond) (1908), representa un árbol en un campo al anochecer, incluso pronostica un futuro desarrollo usando una paleta de colores que consiste casi totalmente de rojo, amarillo y azul. Avond es el primero de los trabajos de Mondrian en enfatizar los colores primarios.
The Red Mill
Trees in Moonrise
Evening (Avond)
Mondrian and his later work were deeply influenced by the 1911 Moderne Kunstkring exhibition of Cubism in Amsterdam. His search for simplification is shown in two versions of Still Life with Ginger Pot (Stilleven met Gemberpot). The 1911 version is Cubist; in, the 1912 version, it is reduced to a round shape with triangles and rectangles.
Mondrian y su posterior trabajo fueron profundamente influenciados por la exhibición de Cubismo realizada en Ámsterdam en 1911. Su búsqueda por la simplicación se muestra en dos versiones de Bodegón con Bote de Jengibre. La versión de 1911 es Cubista: en la versión de 1912, se reduce a una forma circular con triángulos y rectángulos.
Still Life with Ginger Pot (1911)
Still Life with Ginger Pot (1912)
Paris (1911-1914)
In Paris, the influence of the Cubist style appeared almost immediately in Mondrian's work. Paintings such as The Sea (1912) and his various studies of trees from that year still contain a measure of representation; but increasingly, they are dominated by geometric shapes and interlocking planes. While Mondrian was eager to absorb the Cubist influence into his work, it seems clear that he saw Cubism as a "port of call" on his artistic journey, rather than as a destination.
Paris (1911-1914)
En parís, la influencia del estilo Cubista aparece casi inmediatamente en su trabajo. Pinturas como El Mar (1912) y varios de sus estudios de árboles todavía muestran parte de representación; pero cada vez más, sus pinturas son dominadas por las formas geométricas y planos que se cruzan. Mientras Mondrian estaba ansioso por absorver la influencia Cubista en su trabajo, parece claro que vio el Cubismo como una "parada obligada" en su viaje artístico, más que como un destino final.
The Netherlans (1914-1919)
During this period, he stayed at the Laren artist's colony, there meeting Bart van der Leck and Theo van Doesburg, who were both undergoing their own personal journeys toward Abstraction. Van der Leck's use of only primary colors in his art greatly influenced Mondrian. With Van Doesburg, Mondrian founded De Stijl (The Style), a journal of the De Stijl Group, in which he published his first essays defining his theory, for which he adopted the term Neoplasticism.
Países Bajos (1914-1919)
Durante este período, estuvo en la colonia para artistas Laren, allí se encontraton Bart van der Leck y Theo van Doesburg, quienes estaban experimentando un cambio en su trabajo personal hacia la Abstracción. El uso único de colores primarios en los trabajos de Van der Leck influyó mucho en Mondrian. Con Van Doesburg, Mondrian fundó De Stijl ( El Estilo), una revista de De Stijl Group, en la que publicó su primer ensayo definiendo su teoría, para la cual adoptó el término de Neoplasticismo.
Paris (1919-1938)
He flourished in an atmosphere of intellectual freedom that enabled him to embrace an art of pure abstraction for the rest of his life. Mondrian began producing grid-based paintings in late 1919, and in 1920, the style for which he came to be renowned began to appear.
Paris (1919-1938)
Se fortaleció en una atmósfera de libertad intelectual que le hizo posible adoptar un arte de pura abstracción para el resto de su vida. Mondrian empezó a producir pinturas basadas en cuadrículas a finales de 1919, y en 1920, el estilo por el que llegaría a ser reconocido empezó a aparecer.
Composition with Grid VII, 1919
Composition with Large Red Plane, Yellow, Black, Gray, and Blue, 1921
No hay comentarios:
Publicar un comentario